Jual Balik:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Jimat elektrik:

mmm

Belajar Bahasa Inggeris:

Nak Berhenti Merokok?

Pertolongan Cemas:

Perfect Slim Diet:

Sunday, October 20, 2013

Aura makan angin



Melancong ibarat terapi diri. Mengisi masa cuti dengan sesuatu yang lain daripada aktiviti seharian boleh menghilangkan tekanan. Pemilihan tempat bercuti antara faktor penting untuk kita ‘enjoy’ dengan percutian itu selain mampu memberi ketenangan diri. Jika memilih bercuti di tengah bandar, mungkin perasaan berbeza berbanding cuti di luar kota.

Pengalaman berbeza

Istilah bercuti sering dikaitkan dengan menjauhkan diri daripada kesibukan kota. Berada di kawasan pedalaman ataupun lokasi yang belum pernah dikunjungi memberi perasaan berbeza kepada pelancong. Justeru, kita akan memilih untuk pergi ke tempat yang belum pernah dikunjungi bagi merasai perasaan itu.

Percutian dirancang dan percutian hari minggu adalah dua situasi berbeza. Apa yang ingin dibincangkan di sini lebih terarah kepada percutian dirancang di mana pemilihan lokasi lebih tertumpu kepada destinasi luar negara berbanding tanah air sendiri. Kenapa?


Mereka yang gemar melancong ke negara luar berpendapat, lokasi dan tempat cantik di sana menjadi daya penarik pelancong asing kerana tidak terdapat di negara sendiri. Sebagai contoh, melancong ke negara empat musim iaitu musim salji, luruh, panas dan sejuk dengan merasai sendiri pengalaman berada di negara orang menjadi impian setiap orang, oleh itu keinginan terbabit dipenuhi apabila peluang tiba.


Selain itu, melihat kehidupan penduduk luar yang berbeza latar belakang budaya menjadi inspirasi dan membuka minda untuk kita bersyukur dan mempelajari sedikit sebanyak mengenai cara hidup masyarakat luar.


Ada bajet

Ramai yang mengimpikan untuk bercuti di negara luar terutama Eropah. Namun yang menjadi penghalang adalah isu kewangan. Bagi mereka yang mampu, tak kisahlah sama ada duit hasil tabungan atau ditaja syarikat, pasti tidak akan lepaskan peluang keemasan jika dapat tawaran.

Bukan saja faktor tempat cantik dan suasana persekitaran berbeza, bajet juga antara elemen penting untuk bercuti ke luar negara. Jika kurang bajet, maka bercuti sajalah dalam negara.

Melihat kepada ‘trend’ bercuti ke luar negara semakin menggalakkan, syarikat penerbangan juga tidak putus-putus membuat promosi bagi merealisasikan impian kita.

Kos penerbangan yang agak murah turut menjadi sebab utama yang membakar semangat untuk menabung dan bercuti di luar negara.

Destinasi luar negara tidak semestinya Eropah, Amerika dan destinasi lain yang jauh, namun Indonesia, Kemboja serta negara Asia lain juga kerap menjadi destinasi pilihan anak muda untuk berjalan meneroka tempat baru. Asalkan ada bajet, destinasi melancong impian pasti boleh dijejaki.


Tarikan negara sendiri

Bagi mereka yang kurang bersetuju dengan isu ini berpendapat, ramai melancong ke luar negara kerana tidak tahu Malaysia mempunyai banyak destinasi diiktiraf dunia.

Sebagai contoh taman negara yang terletak di Sarawak menjadi daya penarik pelancong luar untuk datang ke sini tetapi ia gagal menarik rakyat sendiri menerokainya. Terdapat banyak tempat peranginan menarik dengan daya tarikan tersendiri menjadikan Malaysia antara pilihan pelancong luar.

Selain itu, bercuti di negara sendiri bukan saja menjimatkan kos perbelanjaan malah secara tak langsung dapat memajukan industri pelancongan negara. Dari segi persekitaran, pastilah ia lebih selesa dan menyenangkan kerana kita sudah biasa dengan cuaca panas, hujan dan lembap negara sendiri.


Sayangi Malaysia

Jika generasi muda yang gemar melancong ke negara luar berpendapat melihat dunia luar mampu membuka minda, begitu juga dengan golongan yang memilih untuk bercuti di tanah air. Semakin kita meneroka keindahan negara sendiri semakin menebal rasa cintakan negara.

Keindahan flora dan fauna negara menjadi tunjang utama kitaran alam dengan membekalkan oksigen kepada dunia. Apabila kita mendalami perihal negara sendiri, pelbagai info menarik berkaitan keistimewaan tanah air tercinta dapat dipelajari sekali gus memupuk rasa sayang dan bangga menjadi rakyat Malaysia.

Namun, minat setiap orang berbeza. Tak salah untuk melancong dan meneroka tempat baru di dunia kerana ia nyata dapat beri gambaran baru dan inspirasi kepada diri untuk terus menjejak destinasi menarik seluruh dunia. Walau sejauh mana pun kita pergi, jangan sesekali lupakan tanah air kerana bak kata pepatah, ‘hujan emas di negara orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri’, bermaksud walaupun seribu kelebihan di negara orang, tetap negeri sendiri lebih baik lagi.


Sumber: http://www.hmetro.com.my

No comments:

Post a Comment

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Belajar Bahasa Inggeris:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Jimat Elektrik:

Perfect Slim Diet:

Kerja Kerajaan:

Pertolongan Cemas:

Nak Berhenti Merokok?:

Jual Balik:

Artikel Yang Sering Dibaca Pelawat KEKAL SIHAT: