Jual Balik:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Jimat elektrik:

mmm

Belajar Bahasa Inggeris:

Nak Berhenti Merokok?

Pertolongan Cemas:

Perfect Slim Diet:

Saturday, August 21, 2010

Sakit Tengkuk Kronik

JIKA sakit tengkuk anda berlarutan melebihi enam bulan, anda mungkin mengalami sakit tengkuk yang kronik. Awas, jangka masa yang panjang ini memberi isyarat bahawa anda sedang mengalami penyakit yang serius. Serius kerana kesakitan kronik ini bakal membunuh kehidupan anda. Kesakitan kronik bakal menjejaskan produktiviti dan fungsi harian anda.
• Sakit otot dan fasia yang kronik (sindrom miofasia)
• Saraf leher yang tersepit
• Artritis dari sendi faset
• Cakera tergelincir
• Saraf tunjang yang tersumbat (stenosis spinal)
• Tulang belakang (vertebra)
• Urat/ligamen

Apakah penyebab kesakitan tengkuk yang kronik?
• Proses penuaan seperti spondilosis, cakera tergelincir dan stenosis spinal
• Penyakit artritis atau sindrom sendi faset
• Postur yang salah ketika bekerja
• Kecederaan pada masa lampau seperti kemalangan jalan raya
• Osteoporosis
• Penyakit kanser pada tulang belakang
• Struktur tulang belakang yang abnormal (skoliosis)
• Tekanan dan kebimbangan yang berpanjangan

Penyebab sakit tengkuk kronik yang paling kerap berlaku ialah cakera tergelincir, stenosis spinal dan sindrom sendi faset. Walaupun penyakit ini dikategorikan oleh penuaan, tapi trend sekarang menunjukkan penyakit ini sudah mula dihidapi orang muda. Maknanya orang sekarang mengalami proses penuaan yang cepat tanpa kita tahu puncanya.

Biasanya kesakitan ini akan disusuli dengan sakit otot sindrom miofasia yang menambah kesengsaraan dan rasa sakit pada leher. Bagi doktor yang mahir beliau boleh menganggarkan peratus yang disumbangkan oleh punca yang berbeza ini.
Punca sakit yang berbeza memberi rasa sakit yang berlainan. Rawatan khusus untuk penyakit diatas sudah pun saya bincangkan dalam artikel keluaran lepas.

Apakah gejala yang mungkin anda alami?
Jenis kesakitan pada leher berbeza-beza bergantung pada penyebab atau diagnosis kesakitan. Ia boleh bermula dengan rasa tidak selesa sehinggalah kepada kejang, mencucuk, berdenyut atau panas yang menjejaskan pergerakan ketika memusing, mendongak atau menunduk pada sendi leher.

Selain sakit tengkuk, gejala sampingan lain ialah pening yang berpunca dari belakang kepala yang naik ke ubun-ubun biasanya berlaku dalam penyakit sindrom sendi faset. Ramai pesakit saya yang menerima rawatan migrain disebabkan diagnosis yang salah oleh doktor terdahulu. Gejala sampingan lain seperti rasa hanyut, bengang telinga dan kabur mata biasanya disebabkan sindrom miofasia otot leher atau tengkuk serius.

Sakit otot miofasia biasanya membabitkan otot tengkuk, bahu dan belikat yang amat sakit apabila dipicit. Gejala sindrom miofasia ini sukar dikenal pasti dan dirawat doktor biasa. Anda mungkin mengalami gejala sakit mencucuk atau kebas yang turun bahu, lengan atau tangan. Rasa sakit yang mencucuk, renjatan elektrik, kebas atau panas pada leher yang turun ke tangan adalah sakit yang berpunca dari saraf yang tercedera atau tersepit.

Ini selalu berlaku dalam cakera tergelincir, stenosis spinal atau sindrom 'thorasic outlet'. Dalam keadaan yang lain penyakit sindrom miofasia pada otot leher juga kerap memberikan gejala sakit yang menjalar turun ke tangan; menyerupai sakit cakera tergelincir.

Anda juga mungkin akan mengalami gejala kelumpuhan atau lemah pada otot tangan atau bahu anda jika penyakit ini sudah mencapai tahap yang serius. Sudah pastinya keadaan ini akan menjejaskan produktiviti dan fungsi harian anda.

Apakah isyarat bahaya berkait dengan sakit tengkuk yang kronik?
Tidak kira apa punca kesakitan anda, berikut adalah gejala yang biasanya dirasai oleh pesakit jika keadaan yang serius. Ini bermakna anda perlu mendapatkan pemeriksaan dan rawatan doktor pakar dengan segera.
• Tangan dan jari yang tiba-tiba jadi lemah. Contohnya tidak mampu menyidai kain di ampaian.
• Tangan dan jari yang mulai rasa sejuk dan kebiruan.
• Rasa sakit yang bertambah kuat dan tidak dapat dikawal dengan ubat tahan sakit atau ubat saraf.
• Pening yang serius atau selalu pitam.
• Kabur mata, telinga berdengung, loya dan muntah.
• Kurang berat badan secara mendadak

Apa yang anda dapat lakukan?
• Sentiasa aktif dan bergerak, tapi jangan paksa pergerakan jika terlalu sakit.
• Jangan berurut yang membabitkan manipulasi tulang atau sendi tengkuk
• Pakai alat sokongan kolar leher jika diberikan doktor. Tapi jangan pakai semasa memandu kereta kerana ianya mengehadkan pergerakan kepala.
• Berjumpa doktor pakar seperti pakar kesakitan kronik, ortopedik atau pakar saraf. Ini penting untuk memastikan punca kesakitan anda. Saya nasihatkan anda dapatkan pendapat kedua jika mahukan kepastian diagnosis dan pelan rawatan.
• Rawatan fisioterapi dan terapi cara kerja juga memainkan berperanan dalam mengawal rasa sakit dan mengelak kecederaan berterusan pada leher anda. Anda juga akan diberitahu tentang aktiviti yang patut dibuat dan dielak bergantung pada jenis penyakit anda.
• Senaman regangan dan kekuatan otot leher dan bahu. Ini boleh dipelajari jika anda berjumpa pakar sakit kronik atau fisioterapi.
• Makan ubat penahan sakit, ubat saraf atau ubat penenang seperti yang diarahkan doktor.
• Rawatan suntikan oleh pakar kesakitan kronik. Pelbagai kaedah suntikan boleh diberikan bergantung jenis penyakit anda. Contohnya suntikan epidural steroid, suntikan epiduroplasti, suntikan gelombang radio, suntikan rangsangan titik pada otot yang sakit. Sebahagian rawatan suntikan ini adalah pilihan kepada rawatan pembedahan tulang tengkuk.
Sumber:www.hmetro.com.my

9 comments:

  1. ok ! kalau tersalah tidur mcm mane yer

    ReplyDelete
  2. knapa bila sye pusingkan tengkuk kiri ke knan ia berbunyi 'krik,krik' dan brasa sengal???apkah mslah yg dialami olh sye???

    ReplyDelete
  3. kadang-kadang kedudukan bantal yang tidak selesa boleh menyebabkan tengkuk sakit...

    ReplyDelete
  4. saya sudah sakit tengkuk(lenguh sehingga ke kanan) untuk 1minggu lebih, bahaya x?

    ReplyDelete
  5. Saya adalah pesakit yg di ats...hnya allah saja yg tahu bila trasa sakit ni...tngn kiri dh kecil sblh pun...deria rasa pun dh hilang...

    ReplyDelete
  6. Since last year sakit tengkuk bkah kanan blakang..bahu kanan n all part tgn kanan..paling teruk bijik mate pn sakit rase cm nk tanggal je..ape pnyakit mcm ni..

    ReplyDelete
  7. tu sakit nak kawen lagi satu tuuu hahahaha

    ReplyDelete
  8. saya mengalami sakit belakang badan on/off.sakit datang dalam seminggu kemudian hilang.kesakitan yg sy alami sgt menganggu pkerjaan dan aktivit saya.ada masa sukar utk memandu kerana tidak boleh toleh.kemudian baru saya tahu yg sy menghidapi kerisauan terlampau anxiety disorder.sakit badan yg saya alami selama ini adalah simptom anxiety.

    http://sakitanxietydisorder.com/anxiety-disorder-menyebabkan-sakit-otot/

    ReplyDelete
  9. Saya selalu sgt buat bunyi kat tengkuk.. bukan setakat tengkuk.. malah kat kaki n pinggang.. saya risau lah. Kdg2 masa driving pun sempat pusingkn kaki sbb lenguh.. selalu sgt.. hmm

    ReplyDelete

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Belajar Bahasa Inggeris:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Jimat Elektrik:

Perfect Slim Diet:

Kerja Kerajaan:

Pertolongan Cemas:

Nak Berhenti Merokok?:

Jual Balik:

Artikel Yang Sering Dibaca Pelawat KEKAL SIHAT: