Jual Balik:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Jimat elektrik:

mmm

Belajar Bahasa Inggeris:

Nak Berhenti Merokok?

Pertolongan Cemas:

Perfect Slim Diet:

Monday, August 23, 2010

Kebaikan Halia

Walaupun cuaca di negara sememangnya tidak bersalji, tetapi menikmati teh halia yang panas dan beraroma tatkala hujan lebat sememangnya dapat memanaskan badan di samping memberikan seribu satu ketenangan.

Teh halia sememangnya terkenal dengan segala kebaikan dan juga sebagai penambah perisa kepada banyak hidangan. Walaupun pada dasarnya kelihatan seperti biasa, namun herba ini telah digunakan semenjak sekian lama. Seteguk teh halia pastinya memberikan sensasi dan rasa panas ke seluruh tubuh anda. Sifat panas yang terdapat pada akar halia memberikan lebih banyak fungsi perubatan - sama ada dalam keadaan kering ataupun mentah. Akar halia bertindak sebagai pemanas, salap, julap, pembuka selera makan, perangsang, dan juga penawar yang baik untuk ketidakhadaman. Inilah sebabnya akar halia kering ditanam dan digunakan untuk memulihkan pelbagai penyakit seperti batuk, selesema, loya, muntah - muntah, cirit- birit, radang sendi, senak perut, mabuk laut, kolik, kolera, asma, sakit kepala dan juga anoreksia.

Halia juga digunakan secara meluas di dalam bidang aromaterapi - dengan mengekstrak esen daripada akar halia yang kering, belum dikupas dan masih tertanam. Minyak halia yang telah diekstrak kemudiannya digunakan dengan mencampurkannya dengan minyak kayu cedar, cendana dan patchouli yang menghasilkan bau campuran haruman kayu - kayuan dan herba. Dapatkah anda bayangkan kenikmatan bauan ini sambil mendapatkan urutan belakang yang melegakan?

Salah satu bahan utama di dalam minyak halia adalah oleoresin dan terpenes, yang berfungsi membersihkan limfa, antiseptik, masalah sembelit yang ringan, dan memperbaiki kualiti rangsangan. Menurut kajian, halia telah dibuktikan dapat menurunkan kadar penyerapan kolesterol di dalam hati dan darah, ini bermakna ia mengurangkan kadar kolesterol dalam darah. Kajian juga menunjukkan halia juga dapat mengubati penyakit migrain dan sakit kepala. Kandungan shogoals dan gingerols yang terdapat di dalam halia juga dapat meneutralkan asid di dalam perut, merangsang pengeluaran jus penghadaman dan juga membantu memperbaiki otot - otot penghadaman.

Lain kali jika anda berasa kurang sihat atau menghidapi selesema, cubalah minum segelas teh halia. Menurut kepercayaan masyarakat Cina, tenaga yangyang terdapat pada halia dapat memanaskan paru - paru dan perut. Di bawah adalah resipi teh halia untuk anda cuba:

4 gelas air
2 inci halia segar
Hirisan lemon dan madu ( sebagai penambah perisa )

Kupas dan hiris akar halia. Isikan air ke dalam periuk dan biarkan ia mendidih. Tambahkan sehiris halia ke dalam air yang mendidih. Kecilkan api, tutup periuk dan biarkan selama lebih kurang 15-20 minit, Tapiskan air tersebut, dan tambahkan lemon dan madu sebagai penambah perisa.

2 comments:

  1. lagi info tentang halia di SIHAT SELALU - Khasiat Halia

    ReplyDelete
  2. mmg berkesan dan saya telah mencubanya ketika selsema...terus selsema saya sembuh

    ReplyDelete

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Belajar Bahasa Inggeris:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Jimat Elektrik:

Perfect Slim Diet:

Kerja Kerajaan:

Pertolongan Cemas:

Nak Berhenti Merokok?:

Jual Balik:

Artikel Yang Sering Dibaca Pelawat KEKAL SIHAT: