Jual Balik:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Jimat elektrik:

mmm

Belajar Bahasa Inggeris:

Nak Berhenti Merokok?

Pertolongan Cemas:

Perfect Slim Diet:

Saturday, January 23, 2010

Ancaman Tulang Reput

KEBANYAKAN wanita Malaysia hanya mendapat 50 peratus keperluan kalsium harian mereka. Penemuan fakta terbaru itu diperoleh daripada kajian bersama Universiti Putra Malaysia (UPM) dan University of Otago, New Zealand.

Berdasarkan fakta itu antara perkara yang membimbangkan ialah kekurangan kalsium mungkin mengakibatkan tulang rapuh atau osteoporosis.

Hakikatnya, pengambilan kalsium secara optimum adalah penting untuk mengekalkan kesihatan tulang kerana tulang seseorang itu mengalami kemerosotan berterusan bermula seawal usia 30-an. Justeru, penjagaan kesihatan tulang perlu dimulakan dari awal lagi dan adalah penting supaya semua masyarakat Malaysia menjalankan pemeriksaan kesihatan tulang bagi mencegah osteoporosis.

Sebagai galakan kepada orang ramai supaya memeriksa kesihatan tulang mereka, rangkaian produk tenusu yang dirumus khas untuk kesihatan tulang, Anlene menganjurkan kempen, Dengar Tulang Anda dan dilancarkan di pusat beli-belah Sunway Pyramid, baru-baru ini.

Pelancaran kempen itu disempurnakan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan, Datuk Seri Dr Mohd Nasir Mohd Ashraf. Kempen yang juga program perkhidmatan komuniti itu dibawakan oleh Fonterra Brands Malaysia dan antara tujuannya ialah mendidik rakyat di negara ini mengenai pentingnya penjagaan kesihatan tulang mereka.

Pengarah Urusan Fonterra Brands Sdn Bhd, John Mckay, berkata kesihatan tulang yang kurang baik adalah isu kesihatan serius dan perlu ditangani dari sekarang, lebih-lebih lagi kajian menunjukkan, kesan akibat osteoporosis akan meningkat di Asia, manakala menjelang 2050 dijangkakan lebih 50 peratus daripada keretakan tulang pinggul akan berlaku di rantau ini.

Mckay berkata, apa yang lebih membimbangkan osteoporosis adalah penyakit yang senyap dan serius. Kebanyakan orang tidak menyedari mengenainya sehingga individu berkenaan mengalami keretakan tulang.

“Osteoporosis adalah penyakit yang boleh dicegah, tetapi tidak boleh diubati. Oleh itu penjagaan kesihatan tulang perlu dimulakan dari awal lagi,” katanya pada sidang media selepas majlis pelancaran kempen berkenaan.

Kempen yang turut disokong oleh Kementerian Kesihatan itu turut menawarkan pemeriksaan kesihatan tulang yang akan dapat memberitahu tahap kesihatan tulang seseorang. Cara pemeriksaan kesihatan tulang ditawarkan adalah mudah dan pantas melalui pengimbasan ultra bunyi pada tulang tumit serta hanya mengambil masa dua minit serta tidak menyakitkan.

Selepas pengimbasan, pakar pemakanan memberikan nasihat mengenai keputusan ujian dan cara pemakanan yang betul serta pengamalan gaya hidup untuk memastikan tulang sentiasa kuat.

Mckay berkata, melalui kempen itu rakyat Malaysia diingatkan supaya membekalkan nutrisi penting bagi kesihatan tulang kerana tulang terdiri daripada tisu-tisu hidup yang mengalami kemerosotan dan penumbuhan semula. Semua individu berisiko

mendapat osteoporosis, apatah lagi jika mereka mengamalkan gaya hidup kurang sihat.

Malah, pakar kesihatan kini mengklasifikasikan osteoporosis sebagai epidemik global yang mengancam semua orang, terutama warga emas di seluruh dunia dengan kadar kelaziman satu kes bagi setiap tiga wanita dan setiap lapan lelaki. Ini bermakna, di kalangan lapan lelaki, seorang akan mendapat masalah osteoporosis.

Sumber: Berita Harian

No comments:

Post a Comment

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Belajar Bahasa Inggeris:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Jimat Elektrik:

Perfect Slim Diet:

Kerja Kerajaan:

Pertolongan Cemas:

Nak Berhenti Merokok?:

Jual Balik:

Artikel Yang Sering Dibaca Pelawat KEKAL SIHAT: