Jual Balik:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Jimat elektrik:

mmm

Belajar Bahasa Inggeris:

Nak Berhenti Merokok?

Pertolongan Cemas:

Perfect Slim Diet:

Friday, December 11, 2009

Pesakit Buah Pinggang Berisiko Mati Pucuk

Buah pinggang antara organ terpenting dalam tubuh manusia. Seandainya organ penting itu mengalami kerosakan, ia tiada galang gantinya kecuali melakukan pemindahan buah pinggang dari penderma atau penderita perlu menjalani hemodialisis sepanjang hayat.

Tahukah anda, buah pinggang milik lelaki mempunyai peranan penting dan berkait rapat dengan kemampuan seksual pemiliknya berbanding wanita.

Walaupun perkembangan perubatan moden mampu menyediakan pelbagai jenis ubat untuk membantu masalah ketidakmampuan dalam perhubungan seksual kaum lelaki namun keperkasaan seorang lelaki berkait rapat dengan sistem saraf, testis dan sistem pembuluh darah di mana organ-organ ni berhubung terus dengan keaktifan buah pinggang mereka.

Kebarangkalian pesakit buah pinggang kronik menderita impotensi kelamin adalah besar. Secara tidak langsung, penderita sakit ini selain mengalami kurang darah dan kadar pHnya turun, pembuluh darah juga akan menyempit akibat dari hipertensi yang sekian lama bersarang di tubuh penderita. Ia juga tidak mengecualikan pembuluh darah di zakar.

Seperti kita sedia makium, penderita sakit buah pinggang menanggung banyak masalah. Dari segi fizikal, selain mengalami perubahan perubahan fizik seperti di atas, penderita juga mudah terkena jangkitan pada saluran kemih (traktus urinarius). Dan ini juga mengakibatkan mental mereka terganggu. Gangguan mental mungkin berlaku dan ia ada kalanya berpunca daripada terlalu memikirkan perbelanjaan besar yang perlu dicari untuk mengubati penyakit ini. Faktor mental ini kemudiannya akan menjadikan penderita sakit buah pinggang mengalami kehilangan ghairah seksnya.

Selalunya penderita sakit buah pinggang tidak memikirkan soal seksual lagi. Secara automatik, fikiran mereka terputus terhadap hubungan kelamin kerana terlalu memikirkan bagaimana buah pinggangnya boleh berfungsi semula. Sakit buah pinggang boleh menyerang sesiapa sahaja tanpa mengira usia atau jantina seseorang. Sesiapapun boleh disinggahinya. Bagi yang masih muda, masalah seks tidak boleh diabaikan begitu sahaja. Untuk mengatasinya, pesakit haruslah mendapatkan rawatan psikoterapi kerana masalah seks ini timbul akibat gangguan psikologi penanggungnya.

Banyak faktor yang menjadi penyebab sakit buah pinggang. Munculnya batu karang juga boleh mengakibatkan sakit buah pinggang menjadi lebih kronik. Begitu juga bagi mereka yang yang sering menghidapi tonsil. Penyakit ini mesti diubati sehingga pulih. Jika dibiarkan berlarutan boleh menyebabkan radang buah pinggang (glumerulo nephritis) di mana akhirnya boleh mendatangkan sakit buah pinggang yang serius. Jika didapati mata anak anda bengkak-bengkak, bergegaslah ke doktor sehingga dapat diketahui dengan pasti apakah penyebabnya dan apakah ia terjadi kerana masalah atau kelainan pada buah pinggang.

Penderita sakit buah pinggang perlu mendapat pemeriksaan secara teratur supaya penyakit itu tidak terus berlarutan sehingga menjadi lebih serius. Sekiranya ia menjadi tempat singgah yang kekal bagi batu karang, buah pinggang langsung tidak boleh berfungsi dan ia terpaksa dibedah untuk diganti. Ini semakin membebankan anda kerana pengubatannya amat tinggi. Dan lebih penting membimbangkan mempengaruhi daya seksual anda.

Jadi jagalah buah pinggang anda.

No comments:

Post a Comment

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Belajar Bahasa Inggeris:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Jimat Elektrik:

Perfect Slim Diet:

Kerja Kerajaan:

Pertolongan Cemas:

Nak Berhenti Merokok?:

Jual Balik:

Artikel Yang Sering Dibaca Pelawat KEKAL SIHAT: