Jual Balik:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Jimat elektrik:

mmm

Belajar Bahasa Inggeris:

Nak Berhenti Merokok?

Pertolongan Cemas:

Perfect Slim Diet:

Wednesday, October 14, 2009

Ubat Melegakan Sakit Sendi

HARI Artritis Sedunia jatuh pada 12 Oktober. Pada hari berkenaan, mereka yang menghidapi penyakit artritis dari seluruh dunia akan bersama untuk menyuarakan sokongan terhadap usaha menentang kesakitan ini.

Artritis merupakan penyakit degeneratif (penuaan) kronik dan berbeza dari jenis yang sederhana sehingga ke jenis yang tenat dan melemahkan.

Oleh kerana kelazimannya untuk tersebar luas dan menjejaskan kesihatan dan kesejahteraan, penyakit ini menyebabkan sebahagian besar jumlah pengidapnya selalu berjumpa doktor. Artritis ditakrifkan sebagai radang pada satu atau lebih sendi dan gejalanya termasuklah kemerahan, kebengkakan, keempukan, kekakuan, rasa sakit dan kepanasan di kawasan terbabit. Terdapat lebih 100 jenis artritis termasuk osteoartritis, artritis reumatoid, ankylosing spondylitis, lupus dan gout.

Artritis yang paling biasa dijumpai ialah osteoartritis (OA), berlaku apabila rawan yang menampan hujung tulang keras pada sendi kita, lama-kelamaan merosot. Perkataan 'Oste' atau 'Osteo' bermakna tulang dalam bahasa Yunani.

Osteoartritis

Osteoartritis (OA), juga dikenali sebagai osteoartroses atau penyakit sendi degeneratif, merupakan jenis artritis yang paling biasa ditemui. Osteoartritis ialah keadaan yang sudah kronik disebabkan oleh kerosakan rawan sendi. Rawan ialah bahagian sendi yang melapisi dan menampan hujung-hujung tulang dan membolehkan kita menggerakkan sendi-sendi dengan senang. Rawan yang sihat adalah amat kuat serta anjal dan membolehkan sendi bergerak dengan licin tanpa sebarang kesakitan. Tetapi apabila diserang osteoartritis, rawan itu menjadi rosak dan kemudian beransur lusuh dan haus. Proses melusuh ini akan berterusan sehingga sedikit sahaja atau tidak ada lagi rawan yang tinggal pada sendi terbabit. Ini menyebabkan tulang bergeser sesama tulang. Dalam keadaan yang sedemikian, sendi anda mungkin mengeluarkan bunyi berkeriut. Kesakitan dan kekakuan yang dirasai adalah perkara lazim bagi penyakit osteoartritis yang berlanjutan.
Osteoartritis lazimnya membabitkan hanya sendi-sendi tertentu sahaja, seperti bahagian pinggang, tangan, lutut, bahagian bawah belakang dan leher.

Osteoartritis akan berlaku lebih kerap apabila kita semakin berumur. Sebelum umur 45 tahun, osteoartritis akan berlaku lebih kerap pada lelaki. Selepas umur 55 tahun, ia akan berlaku lebih kerap pada wanita.

Fakta rawan

Rawan boleh dibina semula dan tumbuh semula secara semulajadi. Namun demikian, dalam penyakit osteoartritis, rawan dimusnahkan lebih cepat daripada ia boleh dibina semula.
Ramai orang yang menghidapi osteoartritis tidak menyuburkan rawan mereka. Kita perlu membekalkan nutrien-nutrien perlu kepada badan agar ia dapat membina rawan-rawan yang kuat dan anjal. Mempunyai rawan yang kuat dan anjal merupakan langkah pertama untuk mewujudkan sendi-sendi yang sihat. Oleh itu, dengan sokongan nutrisi yang betul, para penghidap osteoartritis dapat membina dan membina semula rawan-rawan mereka yang telah menghaus dan melusuh itu.

Sokongan Nutrisi untuk Osteoartritis

Glukosami dan kondroitin merupakan dua sebatian nutrisi penting yang digunakan untuk rawatan osteoartritis. Kedua-dua glukosami dan kondroitin adalah komponen semulajadi bagi tisu sendi yang sihat. Ia menjalankan tugasnya dengan membekalkan ramuan mentah semulajadi yang diperlukan oleh rawan untuk membaiki dan membina semula dirinya sendiri dan juga dengan menumpaskan enzim semulajadi yang merosakkan rawan itu pada mulanya.

l Glukosamin ialah sejenis sebatian semulajadi yang didapati dalam rawan yang sihat. Glukosamin juga merupakan suatu unsur biasa glycsoaminoglycans dalam matrik rawan dan cecair sinovial. Molekul ini digunakan dalam pembentukan dan pembaikan rawan.
l Kondroitin merupakan unsur glycsoaminoglycans yang paling banyak dalam rawan dan ia bertanggungjawab untuk memberi kebingkasan kepada rawan. Ia bertindak sebagai 'magnet air'. Keupayaan kondroitin untuk memegang air memberi ketegasan kepada rawan dan juga bertindak sebagai 'penyerap hentakan'.

Mengambil suplemen glukosamina dan chondroitin membantu:

n Melegakan sakit-sakit sendi
n Membina semula rawan
n Meningkatkan keanjalan
n Melincirkan sendi-sendi
n Menggalakkan tisu-tisu sambungan yang sihat
n Mengurangkan kekakuan

Pada tahun-tahun kebelakangan ini, kajian menunjukkan suplemen glukosamin dan kondroitin 2-dalam-1 adalah jauh lebih berkesan untuk merawat osteoartritis yang sederhana hingga kepada yang tenat berbanding ubat anti radang yang kuat (celecoxib), malahan jika glukosamin atau kondroitin itu diambil secara berasingan sekalipun.

1MSM

MSM (Methylsulfonylmethane), sejenis sebatian sulfur semula jadi yang mempunyai banyak manfaat kesihatan, ia telah digunakan dengan meluas bersama dengan glukosamin dan kondroitin untuk memberikan kelegaan yang berkesan bagi sakit sendi. MSM merupakan pengiring unggul bagi glukosamin dan kondroitin untuk Rawatan osteoartritis yang berkesan. Beberapa buah negara maju di seluruh dunia, seperti Amerika Syarikat (AS), Unibeted Kingdom (UK), negara rantau Eropah, Australia dan lain-lain diperhatikan mendapat hasil positif secara kerap dalam rawatan osteoarthritis apabila suplemen MSM di tambah secara oral kepada terapi nutrisi glukosamin dan kondroitin.
MSM juga boleh didapati dalam diet biasa manusia dan terdapat dalam hampir semua binatang. MSM terdiri daripada 34 peratus sulfur, iaitu mineral yang keempat paling banyak dalam badan manusia.
Sulfur diperlukan untuk struktur setiap sel dalam badan. Ia diperlukan untuk mewujudkan keutuhan struktur rawan sendi dan tisu sambungan seperti kulit, rambut dan kuku.
Beberapa asid amino, iaitu blok-blok pembina bagi protein, mempunyai sulfur sebagai komponen. Hormon, enzim, antibodi dan antioksidan semua bergantung kepadanya.
Oleh kerana badan kita menggunakan dan menghabiskannya setiap hari, maka sulfur mestilah ditambahkan secara berterusan untuk mewujudkan nutrisi serta kesihatan badan yang optimum.

Yayasan Artritis Amerika (The Arthritis Foundation of America) mengesyorkan kita memulakan dengan dos yang rendah sekadar 500 miligram (mg) MSM dua kali sehari dan meningkatkan secara beransur- ansur kepada 1,000 mg MSM dua kali sehari.

Membeli Suplemen

Walaupun sudah lama MSM ini tidak terdapat di Negara kita, kini ia akhirnya muncul semula di kedai-kedai farmasi di Malaysia. Oleh itu apabila anda memilih suplemen Glukosamin dan Kondroitin, jangan lupa tambahkan MSM demi memperolehi manfaat optimum untuk sendi anda. Tanyalah ahli farmasi anda hari ini juga mengenai Formula Glukosamin dan Kondroitin 2-dalam-1 yang amat dipecayai bersama dengan MSM dan ucapkan selamat tinggal kepada osteoartritis dan sakit-sakit sendi.

Petua Kesihatan untuk Penderita Osteoarthritis

n Kegiatan fizikal akan mewujudkan keanjalan sendi dan mengekalkan serta memperbaiki kekuatan otot.

n Kawalan berat badan adalah penting untuk mencegah dan juga untuk memperlahankan kemaraan dan perkembangan OA yang menjejaskan sendi akibat memikul beban berat badan (lutut dan pinggang) dan bahagian bawah belakang.

n Kehilangan berat badan hanya sebanyak 15 paun sahaja boleh mengurangkan separuh sakit lutut bagi mereka yang mempunyai berat badan yang berlebihan dan menghidapi artritis.

n Suplemen diet seperti glukosamin dan kondroitin telah terbukti dalam beberapa kajian OA lutut dapat melegakan sakit-sakit dan memperbaiki fungsi sendi dalam kes-kes OA yang tenat.

n Untuk mendapat manfaat yang lebih tinggi bagi kelegaan sakit sendi, ambil glukosamin dan kondroitin bersama dengan MSM.

Sumber:Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Belajar Bahasa Inggeris:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Jimat Elektrik:

Perfect Slim Diet:

Kerja Kerajaan:

Pertolongan Cemas:

Nak Berhenti Merokok?:

Jual Balik:

Artikel Yang Sering Dibaca Pelawat KEKAL SIHAT: