Jual Balik:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Jimat elektrik:

mmm

Belajar Bahasa Inggeris:

Nak Berhenti Merokok?

Pertolongan Cemas:

Perfect Slim Diet:

Saturday, January 23, 2010

Penjagaan Vagina

PERBINCANGAN mengenai bahagian ‘sulit’ baik pada lelaki atau wanita dianggap sensitif dan memalukan. Malah bagi sesetengah wanita, untuk menyebut perkataan vagina atau faraj seolah-olah satu ‘dosa’, apatah lagi mahu membincangkan pelbagai isu mengenainya secara terbuka. PERBINCANGAN mengenai bahagian ‘sulit’ baik pada lelaki atau wanita dianggap sensitif dan memalukan. Malah bagi sesetengah wanita, untuk menyebut perkataan vagina atau faraj seolah-olah satu ‘dosa’, apatah lagi mahu membincangkan pelbagai isu mengenainya secara terbuka.

Sebenarnya tiada apa perlu dimalukan apabila membincangkan soal ini kerana ia sebahagian daripada organ badan seperti mata, telinga atau kulit. Namun untuk lebih manis, kita boleh gunakan perkataan vagina.

Ramai menganggapnya sebagai perkataan ‘kotor’ atau lucah dan tidak hairan jika ada wanita tidak tahu bahagian mana yang dirujuk sebagai vagina, sedangkan ia memainkan peranan penting dalam kehidupan mereka.

Vagina ialah satu tiub atau saluran panjang yang tertutup apabila tidak digunakan (contohnya mengadakan hubungan seks, bersalin atau dimasukkan tampon).

Ia adalah tisu lembut (seperti tisu dalam mulut) yang berlipat-lipat dan berkedut. Tujuannya untuk menambah jumlah luas permukaan supaya ia boleh berkembang ke saiz tertentu. Vagina berasal daripada perkataan Latin ‘sheath’ yang bermakna anjal dan mempunyai banyak otot kecil serta bersifat sedikit berasid bagi mencegah jangkitan.

Vagina boleh dibahagikan kepada tiga lapisan iaitu membran mukus, lapisan berotot dan tisu berserat. Pada hujung saluran ini terletaknya hampir 90 peratus hujung saraf. Ini menyebabkan vagina sangat sensitif terhadap sentuhan. Vagina sebenarnya bersambung dengan rahim tetapi bukaan yang menyambungkan dua organ ini sangat kecil iaitu hanya dua atau tiga milimeter.

Orang anggap fungsi vagina hanya untuk hubungan seks dan melahirkan anak, tetapi ia juga menjadi laluan untuk pengeluaran darah haid setiap bulan, kata Perunding Obstetrik dan Ginekologi Pusat Perubatan Pantai Cheras, Dr Ho Choon Moy.

“Vagina juga menjadi laluan untuk cecair yang dirembeskan bahagian lain. Vagina tidak mempunyai kelenjar, oleh itu ia tidak menghasilkan atau merembeskan cecair tetapi ada banyak salur darah.

“Cecair atau lelehan pada vagina sebenarnya berasal daripada salur darah yang menjadikannya lembap ketika dalam keadaan terangsang yang bertindak sebagai pelincir dan mengelak rasa sakit ketika mengadakan hubungan seks.

“Apabila seseorang wanita menopaus (putus haid), dinding vagina menjadi nipis akibat kekurangan hormon estrogen dan kurang bekalan darah. Akibatnya, ia mudah menjadi kering yang menyebabkan rasa sakit dan kadangkala berdarah apabila mengadakan hubungan seks.

Ini sebabnya wanita menopaus sering berasa tidak selesa dan menolak apabila suami mengajak untuk ‘bersama’. Keadaan ini perlu difahami suami dan jangan menjadikan ia alasan untuk mencari pasangan baru,” katanya.
Selain menambah zuriat, vagina ada banyak fungsi lain, terutama membabitkan rawatan. Rawatan melalui vagina bukan perkara baru kerana ia diamalkan sejak abad ke-19 Sebelum Masihi.

Bagaimanapun, ia mulai popular pada 1981 apabila pakar perubatan mendapati sesetengah rawatan dan ujian pemeriksaan melalui vagina lebih berkesan dan jelas.

Antaranya ialah ujian imbasan bunyi bagi memeriksa keadaan rahim. Sebelum ini ujian imbasan bunyi dilakukan pada abdomen (perut) tetapi kaedah ini kurang sensitif untuk mengesan kehadiran kanser pada ovari.

Meskipun kes kanser ovari tidak sebanyak kanser payu dara atau serviks (pangkal rahim) tetapi di kalangan kanser yang membabitkan bahagian peranakan wanita, ia kanser paling berbahaya dan lebih cepat menyebabkan kematian.

Ini kerana sebagaimana kanser lain, kanser ovari tidak mempunyai sebarang tanda hinggalah ia mencapai peringkat ketiga (menjadi serius) dan sukar dikesan melalui ujian imbasan bunyi melalui abdomen.

Imbasan bunyi melalui vagina boleh mengesan kanser ovari pada peringkat awal yang membolehkan pesakit dirawat secepat mungkin.

“Dalam ujian ini doktor boleh melihat keadaan ovari dengan jelas dan sebarang keadaan tidak normal boleh dikesan ketika itu juga. Pada masa sama doktor boleh mengesan kanser pangkal rahim atau kehadiran polip atau sista dalam rahim dengan mudah,” katanya.

Bagi sesetengah keadaan, pemberian ubat melalui vagina juga lebih berkesan, terutama untuk:
• Antibiotik atau anti kulat — Apabila ada jangkitan pada bahagian kemaluan. Banyak kajian menunjukkan pemberian ubat antibiotik atau anti kulat melalui vagina lebih berkesan dengan kadar penyembuhan lebih cepat
• Rawatan masalah kesuburan
• Rawatan untuk keguguran atau bersalin tidak cukup bulan
• Terapi hormon untuk wanita menopaus
• Rawatan untuk pencegahan kehamilan
• Rawatan untuk masalah prolaps (rahim jatuh dan terkeluar dari vagina) Rawatan untuk semua yang disenarai di atas ada pelbagai bentuk seperti cecair, tablet, krim, balsam, gel, cincin (untuk masalah proplaps supaya rahim dapat ‘ditolak ke atas balik), cincin berhormon, alat dalam rahim (untuk pencegahan kehamilan) atau tampon berubat.

Apa kelebihan ubat yang diberi melalui vagina berbanding ubat makan? Ubat makan perlu melalui banyak peringkat kerana akan masuk ke dalam perut dan sistem pencernaan (usus kecil) terlebih dulu. Dari sini, ubat berkenaan diserap masuk ke dalam aliran darah dan dibawa ke hati untuk ditapis dan diuraikan sebelum sampai ke tempat atau organ sasaran. Jadi dos ubat makan biasanya lebih tinggi supaya dos yang sampai ke organ sasaran adalah tinggi.

Apabila ubat perlu melalui saluran pencernaan, ia boleh memberi kesan sampingan seperti rasa mual, perut tidak selesa atau muntah. Masalah ini tidak berlaku pada ubat yang terus diberi pada vagina kerana tidak perlu melalui hati (boleh mengelak masalah hati — sangat baik untuk pesakit Hepatitis B) dan pada masa sama mengurangkan gejala embolisme (pergerakan ketulan darah beku, lemak atau gelembung udara dalam darah dari satu organ ke organ lain) yang dialami sesetengah wanita yang mengambil ubat hormon secara oral. Bagaimanapun keadaan ini jarang berlaku.

“Permukaan dalaman vagina yang berlipat dan berkedut bertujuan menambah luas permukaan yang akan meningkatkan penyerapan ubat. Justeru, ubat boleh diberi dalam dos rendah dan ini secara tidak langsung mengurangkan kesan sampingan ubat.

“Biasanya ubat diberi melalui vagina adalah untuk jangka panjang kerana kebanyakannya direka untuk mengeluarkan dos rendah secara perlahan-lahan. Jadi kekerapan untuk mengambil ubat boleh dikurangkan dan kadar kepatuhan kepada pengambilan ubat jauh lebih baik berbanding ubat makan.

“Walaupun kaedah pemberian ubat melalui vagina banyak manfaatnya, ia kurang popular kerana ramai wanita tidak faham atau kurang selesa dengan cara ini. Namun, kini banyak jenis rawatan boleh dilakukan sendiri di rumah tetapi yang paling penting, ia selamat dan berkesan,” katanya.

Oleh itu wanita perlu sentiasa menjaga kesihatan vagina dengan:
• Amalkan pemakanan seimbang dan sihat; kerap bersenam iaitu sekurang-kurangnya 30 minit sehari, tiga hingga empat kali seminggu
• Pastikan kawasan kemaluan sentiasa bersih iaitu pada bahagian luar saja. Vagina adalah organ yang mempunyai sistem pembersihan sendiri. Jadi anda tidak perlu ‘menjolok’ jari ke dalam atau menggosok saluran ini dengan sabun untuk membersihkannya.

Tindakan ini hanya mengganggu persekitaran semula jadi kerana dalam vagina ada bakteria baik iaitu bakteria laktobasilus yang menghasilkan asid laktik yang bertindak sebagai benteng pertahanan terhadap jangkitan.

Mencuci vagina sama ada dengan sabun atau memancutkan air ke dalam saluran ini menyingkir bakteria laktobasilus dan akibatnya anda lebih mudah mendapat jangkitan.

• Pakai seluar dalam dibuat daripada kain kapas untuk pengudaraan baik dan mengurangkan kelembapan. Bagi wanita yang menggunakan tampon, sila buat catatan bila anda memasukkan dan mengeluarkannya. Ini penting kerana ada wanita terlupa mengeluarkan tampon. Tampon ini bagaimanapun tidak hilang atau masuk ke dalam rahim kerana vagina adalah sistem tertutup (bukaan ke rahim sangat halus) cuma ia boleh menyebabkan jangkitan dan Sindrom Kejutan Toksik yang mungkin membawa maut.

• Jangan guna penyembur atau sabun wangi bagi membersihkan vagina kerana saluran ini sensitif. Air sudah memadai.

• Jalani pemeriksaan kesihatan dengan pakar sakit puan secara berkala.

• Elak memakai seluar denim yang terlalu ketat kerana anggota istimewa ini perlukan pengudaraan baik, terutama apabila anda mengalami jangkitan.

Sumber:http://www.hmetro.com

5 comments:

  1. Anda mengalami masalah faraj longgar? Faraj berair,becak, keputihan,haid tak teratur,senggugut ? CUBALAH PRODUK SERI DEWI MALAM :
    1. JAMU DEWI SUCI RM 65.
    Jom hubungi 0102870590.
    Berfungsi
    Merapatkan/mengetatkan faraj
    Mengembalikan dalaman faraj yg berpasir ( meningkatkan kegelian ketika bersama )
    Meningkatkan kemutan
    Menyerap & mengeluarkan kotoran/keputihan/darah beku
    Mengecutkan rahim
    2. Feminine wash RM 48
    Jom hubungi saya 0102870590(sms/call/whatapps)
    Trdpt dlm 2 jenis iaitu arabic spices dan rose
    BERFUNGSI
    Merawat keputihan
    Membunuh kuman dan fungus
    Mencegah bau vagina
    Menyamankan vagina
    Anti bakteria
    Menghilangkan kegatalan
    Sesuai utk wanita dtg haid dan hamil
    3. Susukan qalbu RM 40
    Jom hubungi saya 0102870590( call/sms/whatapps)
    Berfungsi
    Mencairkan dan mengeluarkan keputihan
    Merapatkan vagina seperti dara
    4. MASKER INTIM RM 30
    Jom hubungi saya 0102870590 (call/sms/whatapps)
    Berfungsi
    Merawat masalah kegatalan di bhgian intim
    Menegangkan dan merapatkan bibir faraj
    Mengebukan pipi vagina
    Memberi keselesaan di bhgian intim ketika berpeluh/berlendir

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,
    Saya En. Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk Jutawan herbs.

    Sy ada menjual herba warisan yg mampu membantu merawat pelbagai jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan jugak untuk sakit lutut dan masalah penafasan,insya Allah. Tak perlu risau sebab herba-herba sy tak menghalang dan tak mengganggu rawatan hospital seperti kimo. Herba ini boleh diambil semasa rawatan, malah sgt baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun- daun herba warisan terpilih ramuannya yg amat mujarab ini memang tidak akan jumpa di mana mana. Ia herba yg sukar dijumpai tapi amat mujarab dan ramai pesakit kanser tahap 1 hingga tahap 4 yg dah sembuh. Herba ciptaan istimewa ini boleh merawat dan membaik pulih sel-sel kanser sehingga tahap akar umbi. Jangan biar penyakit anda lama-lama terbiar menyerang tubuh kerana ia perlu dibuang secepatnya supaya tak merebak lagi jauh ke organ-organ lain. Lagi lama dibiarkan lagi ambil masa nak pulih kan. Jgn sampai terlewat,jangan biarkan hidup derita, setiap penyakit pasti ada penawar, kita usaha sehabis boleh, selagi boleh rawat lebih baik di rawat. Hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia, herba ini amat- amat mujarab, jangan biar derita penyakit anda tanggung ini membunuh kehidupan anda. Ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy, jangan ragu dan buang masa berfikir pjg lg, herba bukan lg perkara yg dipandang biasa, ia makin mendapat perhatian dan kepercayaan ramai pengamal perubatan herba di seluruh pelusuk dunia. Tetapi herba yg sy ciptakan ini sudah terbukti sgt berkesan untuk semua jenis kanser. Hubungi saya di nombor ini:







    Sy cuma membantu kerana sy tak sanggup tngok org dpn mata sy sengsara kerana sakit teruk hingga meragut nyawa. Penawar nya dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh,jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid serta mencegah kanser. Tapi orang yg ada kanser sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn penawar kanser dan herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser, cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda, kerana pesakit kanser adalah org pertama dalam hidup. Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh.Sy hulurkan tangan pada anda ,sambut lah sebelum terlambat, ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....?hubungi atau whatsApp sy dengan segera,
    0174687570
    Mohd Zuhairi Bin Noordin pengasas Jutawan Herbs
    Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni-testimoni kanser lagi banyak lagi atau layari laman facebok saya Jutawan Herbs


    Testimoni-Testimoni pengguna Jutawan Herbs.

    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Sekarang dah sembuh dan sihat walaupun pernah diberitahu oleh doktor yang dia hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Dia minum jus herba ni lebih 6tahun.
    Dia mengarang sebuah buku yg mengisahkan pengalamannya sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2022): Dia pernah ditemuramah dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangannya menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.


    ReplyDelete

  3. ▪Puan Noraini Yusof pesakit kanser payudara tahap 3 ketulan kanser 13.3 cm
    Skg sudah sembuh sepenuhnya dan nanti boleh layari you tube lihat puan Noraini yusof bercerita atau banyak lagi pesakit2 yang lain


    ▪Adik Izzat b.Muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dah sembuh.
    Gurunya beritahu dia tak pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dgn jus herba yg memberi tenaga sekaligus merawat.Dia mengambil jus herba ini dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ▪Kanser Limforma B - cel tahap 4
    En Shahrizal bin Taib, 41 tahun, disahkan kanser Limforma Tahap 4 pada bulan 10 ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada bulan February 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia dpt sokongan moral daripada keluarga dan rakan -rakan sepanjang rawatan. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi tetapi badan terasa bertenaga, kuat dan selera makan ada seperti biasa mcm orang x sihat. Dia pernah ambil air tulang belakang 8kali dan bone marrow 2kali. Sekarang ni dah sembuh dan temujanji hospital pergi mcm biasa tapi jus herba Jutawan tak pernah tinggal, minum hari-hari.



    ▪️Pesakit radang paru-paru Copd.

    En. Abd Kadir bin Sumardi,42 tahun,dia disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Dia mendapatkn rawatan klinik kerajaan dan swasta tp batuk tetap tak sembuh. Selain itu sukar bernafas dan dada terasa sakit.
    Banyak rawatan alternatif yg diambil tapi tak berkesan. Rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor mengesahkan dia mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Dgn bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna yang lain di facebook Jutawan Herbs, dia menghubungi sy untuk mencuba herba ini. Alhamdulillah dlm masa 2 minggu minum jus dah ada kesan.Batuk makin berkurang, nafas makin lancar ,dia minum 2 jenis jus selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus sembuh. Penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi sehingga kini dia makin sihat dan terus minum jus sampai sekarang.

    ▪Sakit lutut kronik.

    Puan Rohana binti Ismail dulunya seorang cergas dan aktif dalam aktiviti lasak seperti mendaki gunung-gunung di Malaysia termasuk lah gunung kinabalu. Dia ceritakan pada sy masalah lututnya yg bengkak dan dah lama menahan sakit. Dia terpaksa lupakan semua aktiviti lasak. Turun naik tangga mengiring dan berjalan pn perlahan. Sy syorkan dia cuba minum herba dan dia minum dlm masa 2 minggu, lututnya yang bengkak dah surut. Aktiviti lasak pun dia dh boleh buat,dengan berjoging ,naik bukit 8km jauhnya, lutut dah kuat. Kalau dia boleh sembuh,kenapa tidak anda?, boleh juga bertanya sendiri testimoni² saya jika anda ada dalam group whatsApp Jutawan Herbs.

    ▪️Puan Rasmani Binti Md Noh pesakit lutut kronik, dia bercerita pada sy yg dia terpaksa berjalan mengesot - esot atas lantai dan kalau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi, tulang bergesel, sgt sakit.Nak masak pun terpaksa duduk atas kerusi sbb tak mampu berdiri lama. Tapi lepas 6 hari minum jus herba, dia hubungi sy dan beritahu dia dah boleh berjalan macam biasa dan saraf kaki dah tak rasa tegang dan sakit. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.



    Sekiranya anda berminat nak tahu lebih banyak testimoni daripada pesakit yang sudah sembuh selepas mengambil jus ini, anda boleh menonton video-video di Youtube channel Jutawan Herbs , di blog Jutawan Herbs dan kami pun ada group whatsApp pesakit kanser, untuk berkongsi pengalaman dan rawatan.

    Boleh hubungi saya untuk pertanyaan lanjut.

    En Mohd Zuhairi bin Noordin 017-4687570
    Pengasas Jutawan Herbs

    ReplyDelete

Rahsia Anak Pintar:

Rahsia Anak Soleh:

Belajar Bahasa Inggeris:

Kit Biasiswa:

Koleksi Biasiswa Malaysia 2010

Jimat Elektrik:

Perfect Slim Diet:

Kerja Kerajaan:

Pertolongan Cemas:

Nak Berhenti Merokok?:

Jual Balik:

Artikel Yang Sering Dibaca Pelawat KEKAL SIHAT: